Emoție și emoții în a doua zi a Galei Hop
text de Alexander Hartmann pentru revista Thespis a Galei HOP
A doua zi a celei de-a 28 ediții a Galei Hop a debutat cu momentul de grup Interior-expus, parte a probei libere, un fragment din textul „Mede/ea sau Despre fericirea conjugală” de Roxana Marian, în interpretarea a doi tineri actori care promit mult, Alex Gabera și Alex Stoicescu.
„Pentru că îmi e bine cu tine./ […] Pe mine mă doare cu tine în fiecare zi…” – un dialog al frustrărilor individuale, între doi străini care încă mai caută fericirea în traiul în comun, deși e clar că îi desparte o prăpastie adâncă. Momentul a dezvăluit multă tensiune interioară și a generat emoție, încălzind atmosfera din Sala Mare a Teatrului de Stat Constanța.
La proba impusă, Cătălina Frunză a interpretat monologul Olgăi din textul Mihaelei Michailov, „În zori lumina e mai aspră”, dezvăluind o Olgă răzvrătită, care nu imploră, ci solicită, ca parte a drepturilor sale. Constantin Grigorescu a abordat rolul Politicianului din „Carpathian Garden” de Radu Iacoban, inserând multe dintre metehnele uzuale ale politicienilor în discursul pe care l-a livrat în ton cu conceptul: vorbitul din vârful buzelor, schimbul rapid de la o stare la cealaltă, importantă fiind doar transmiterea ideilor fără acoperire reală, nu un dialog real cu auditoriul. Încheind proba impusă, Antonia Dobocan a intrat în pielea personajului fetiței din „Copii răi” de Mihaela Michailov, luând publicul martor al întâmplărilor micuței, care nu mai vrea să meargă la școală.
Deschizând proba liberă, Cătălina Gulan s-a dezlănțuit în Live/ Trage(DIE!), un text inspirat de „Troienele” de Euripide, o Hecuba care se confesează live în fața smartphone-ului cu camere foto-video generoase. Într-un colaj din textele Trahinienele” și „Electra” de Sofocle, „Bacantele” de Euripide și „Eumenidele” de Eschil, Cristina Bordeanu în Naractrița a combinat gemetele cu cântecul și cu vorbele într-o abordare originală a spiritului Greciei Antice privit din perspectivă modernă. Tot un personaj antic a ales să interpretez și Otniel Floruț care a întrupat-o pe Medeea, o abordare interesantă care s-a axat pe jocul fin între extreme: dintre ură, răzbunare și iubire, fragilitate și putere. Încheind prima parte a probei libere, Demetra Vasiliu a interpretat Manifest, text cu replici din Adunarea femeilor” de Aristofan și „Medeea” de Euripide, într-o pendulare interesantă între ingenuitate și senzualitate, cu accente de destrăbălare.
A urmat Mara, interpretată convingător de Denisa Tudora, care a dat adâncime personajului creat de Alexandra Badea. A urmat monologul lui Anton_frumos din „Vrabia” de Leta Popescu, în interpretarea excelent dozată a lui Raoul Ipate, care a structurat foarte bine textul și l-a interpretat cu umor. Teodora Tudose în rolul Iris din „De cealaltă parte a lumii” de Alexandra Badea a lăsat emoțiile să răzbată, diminuând astfel marea încărcătură dramatică a replicilor. Nici Patricia Flack nu a găsit cea mai echilibrată abordare a „Antigonei” de Sofocle, personajului lipsindu-i tocmai căldura pe care slăbiciunile devoalate i-o pot aduce.
Spre deosebire de ziua precedentă, interpretarea lui Laurențiu Bobeică în Confesiune după „Oreste” de Euripide nu a fost foarte convingătoare, personajul părând mai degrabă detașat decât sfâșiat de gravitatea faptelor și de greul vinei pe care i-o vor aminti în veci Eriniile, cu toate că îl învinovățește pe zeul Apollo pentru matricid. Iulia Ioana în Vă spun eu, Lysistrata!, după „Lysistrata” de Aristofan, a optat pentru o abordare din perspectivă contemporană a personajului, combinând vorba cu cântecul, integrând sala în spațiul de joc.
În ultima parte a probei impuse, Rania Zane a abordat coerent monologul Ralucăi după textul Letei Popescu, „(In)corect”, reușind să conducă firesc discursul plin de contraziceri. Costinel Antone în rolul Radu din „Perfect Compus” de Alexandra Badea a impresionat prin firescul cu care a interpretat rolul, dovedind că a pregătit foarte bine momentul și că l-a interpretat cu măsură, oscilând între îndrăzneala necesară afirmării și devoalarea fragilității interioare. Ultimul concurent, Veronica Odagiu, a abordat tot monologul Ralucăi, încercând să integreze publicul, luându-l ca martor al confesiunilor personajului. De altfel s-a remarcat ca tendința a celei de-a doua zile a Galei alegerea unora dintre concurenți de a sparge convenția celui de-al patrulea perete venind din sală sau extinzând spațiul scenic peste limitele scenei.
Așteptând cu nerăbdare momentele pregătite pentru ultima zi a Galei Hop, le urăm tuturor competitorilor să aibă răbdarea de a parcurge fiecare etapă a drumului împreună cu personajele alese, bucurându-se de bune și de rele și devenind atât de familiari și intimi cu acestea, astfel încât să ni le dezvăluie cu bucurie pe scenă.