Din întunericul căutării se naște autentica reprezentare

„Până și cel mai senin cer poate fi cel mai întunecat iad…”, a spus un personaj dintr-un text contemporan pe scena Galei Hop, în prima zi de competiție. Se aplică și reciproca: din cel mai întunecat iad, din emoțiile, îndoielile și frământările muncii cu sine, pe un text ales sau impus, se poate naște lumină. Și pentru concurenții care au urcat astăzi, 28 august, pe scenă, în fața juriului competiției și a publicului, într-adevăr a ieșit la lumină rezultatul pregătirii momentelor pe care au ales să le prezinte.

Aflată la a 27-a ediție, Gala Hop se concentrează pe autenticitate, punând în lumină măiestria actorului în folosirea artei sale, cu un minimum de mijloace, uzând, cu justă măsură, de instrumentele primare ale fiecăreia și fiecăruia: gândul care determină cuvântul emis de voce și acțiunea corpului. Actrițele și actorii din competiție, acționând sub impulsul gândurilor, dau măsura talentului și a meșteșugului, a gradului în care își stăpânesc meseria.

Momentele la alegere au fost alternate cu momente pe texte impuse, într-o succesiune care a suscitat atenția permanentă a publicului. Așa cum preciza regizorul Erwin Șimșensohn, directorul artistic al Galei, a existat și o a treia probă, în care concurenții au fost filmați interpretând un fragment de scenariu de film, dintre cele puse la dispoziție cu generozitate de către profesorul, actorul, scenaristul și regizorul de teatru și film, Emanuel Pârvu.

Filmările au putut fi vizionate înaintea fiecărei probe impuse a candidaților și au pus în valoare talentul concurenților de a transmite prin intermediul camerei de filmat. Totodată, acestea au arătat și că este nevoie ca actoria de film să fie aprofundată în școală și că diferențele între a face film și a juca pe scenă, în fața publicului, trebuie explicate actorilor, care au nevoie să capete experiență și în această privință.

Am văzut multe intenții bune, mulți candidați au demonstrat o înțelegere corectă a ideilor, a temelor, a pretextelor și subtextelor, unii dintre concurenți au reușit să treacă peste emoții sau, mai exact, să le transforme în energie și să le încorporeze în prestația de pe scenă. Mai sunt, desigur, de îmbunătățit aspecte care s-au ivit din cauza emoțiilor necanalizate spre atingerea scopului, din insuficiența timpului necesar înțelegerii tuturor intențiilor și/sau din lipsa de timp pentru construcția parcursului rolului și/sau din timpul insuficient pentru fixarea parcursului prin suficiente repetiții.

Dintre aspectele recurente în momentele prezentate care trebuie îmbunătățite menționez concentrarea pe cel mai eficient mijloc în rezolvarea unei situații, alegând fie cuvântul, fie ilustrarea acestuia, niciodată împreună, în același timp. Sigur că sunt culturi și oameni care vorbesc nu doar emițând sunete, ci tot corpul participă în transmiterea mesajului destinatarului. Doar că, la teatru, vorbirea „cu mâinile” reduce din încărcătura emoțională atașată gândului, disipând inutil energia și micșorând impactul celor spuse asupra spectatorilor. O problemă care va găsi rezolvare prin cât mai mult exercițiu, astfel încât actrițele și actorii aflați la începutul carierei să capete mai multă încredere în sine și în forțele proprii specifice artei lor.

Un alt aspect spre a cărei rezolvare candidații trebuie să dedice mai mult timp este delimitarea mai clară a ideilor din text prin variere și pauze cu valoare de punct în reprezentarea intențiilor personajelor. Lipsa punctului la finalizarea unei idei poate determina confuzia privitorilor, îngreunând inutil comunicarea dintre scenă și sală, dintre actori și spectatori.

Câteva momente s-au remarcat, dintre cele prezentate în cadrul secțiunii cuprinzând probele la alegere. În ordinea în care au fost aduse în fața publicului, un moment bine închegat a fost prezentat de Ioana Cojocărescu, denumit „Probă Magda”, prezentat ca text propriu cu inserții din „Pescărușul” de A.P. Cehov, un text realist despre condiția actorului aflat la început de drum. Alte momente în care protagoniști au reușit să-și evidențieze atuurile au fost „Acorduri” al Andreei Alice Preda și „Despre efectul dăunător al tutunului”, după A.P. Cehov, al Mirunei Gabriela Olteanu.

Un moment interesant, îndelung planificat, a reprezentat, cu destul de multe emoții, și Mihai Mocanu cu adaptarea după Matei Vișniec, „Sufleorul fricii”. Protagonistul, pe viitor, va reflecta cu siguranță la dificultățile auto-impuse și piedicile pe care berea le poate pune, buclucaș, în calea prestației la superlativ.

O reală provocare s-a dovedit proba impusă, pe un monolog în versuri al unor personaje shakespeariene. Pentru candidați au fost alese, din piese foarte cunoscute ale Bardului, cinci monoloage ale unor personaje masculine – Hamlet, Claudius, Macbeth, Richard al III-lea, Shylock – și cinci ale personajelor feminine – Julieta, Viola, Lady Macbeth, Katarina, Helena –, candidații putând opta pentru monologul pe care l-au considerat cel mai reprezentativ pentru sine.

Aici provocarea a constat în distanțarea de ademenitoarea versificație în rimă, identificarea gândurilor din spatele cuvintelor și reîmpărțirea textului într-o secvență coerentă logic. Dintre cei care au reușit să dea viață personajelor îi putem menționa pe Cătălin Vîlcu în rolul lui Hamlet din piesa „Hamlet”, Actul II, Scena 2, și Theodora Pintilie interpretând-o pe Katarina din „Îmblânzirea scorpiei”, Actul V, Scena 2.

Le urăm succes candidaților în continuare și așteptăm cu nerăbdare să le urmărim evoluțiile în a doua zi de competiție.

 

Text de: Alexander Hartmann

Foto: Andrei Gîndac

Revenim cu vești foarte bune despre proiectele generate de GALA HOP 2024

September 6, 2024/by galahop

Laureații Galei Tânărului Actor HOP 2024, ediția a 27-a, la Alba Iulia

September 1, 2024/by galahop

Ziua 3 – „Eu sunt un pescăruș!” sau eu sunt oricine vreau eu să fiu – paradoxul actorului HOP

August 31, 2024/by galahop

Less is more („Mai puțin înseamnă mai mult”)

August 31, 2024/by galahop

Retrospecție autentică în cuvinte puține

August 31, 2024/by galahop

Ce spune juriul Galei HOP despre cele trei zile de concurs

August 31, 2024/by galahop

Confesiunea ca artă?

August 30, 2024/by galahop

Ziua 2 – Fantoma lui Shakespeare plutește în aer…

August 30, 2024/by galahop

Cuvântul zilei: „oportunitate”. Interviu cu gașca „Poartă-mă”

August 30, 2024/by galahop

Din întunericul căutării se naște autentica reprezentare

August 29, 2024/by galahop

HOP… Și-am ajuns în Cetatea Actoriei!

August 29, 2024/by galahop

Ziua 1 – Prima zi de forță în universul HOP

August 29, 2024/by galahop

Miercuri, 28 august, începe concursul GALA TÂNĂRULUI ACTOR 2024 la Alba Iulia

August 27, 2024/by galahop

Tineri teatrologi în formare scriu despre Gala HOP 2024

August 27, 2024/by galahop

PROGRAMUL GALEI TÂNĂRULUI ACTOR – HOP 2024, ediția a 27-a la Teatrul de Păpuși „Prichindel” și la Casa de Cultură a Studenților din Alba Iulia

August 23, 2024/by galahop

Making of HOP #26. Filmul documentar al Galei HOP 2023 se difuzează la TVR CULTURAL

August 20, 2024/by galahop

Juriul Galei HOP – Gala Tânărului Actor, 2024

August 14, 2024/by galahop

Urmăriţi concurenții la Gala Tânărului Actor şi votaţi-vă favoriții HOP 2024

August 8, 2024/by galahop

Ce se întâmplă în Tabăra Pre-HOP la Teatrul de Stat Constanța? 

August 2, 2024/by galahop

Câștigătorii preselecției pentru Gala HOP 2024

July 19, 2024/by galahop

Autentic – cum? @ Preselecțiile Galei Hop 2024

July 17, 2024/by galahop

Juriul de preselecție al Galei HOP 2024 – Gala Tânărului Actor

În mai puțin de o săptămână, aspiranții la trofeele…
July 10, 2024/by galahop

Modificare perioadă audiții pentru Gala HOP – Gala Tânărului Actor 2024

June 18, 2024/by galahop

Audiții pentru Gala HOP – Gala Tânărului Actor 2024

May 31, 2024/by galahop

Agenda UNITER ÎN ANUL 2024

February 7, 2024/by Teo Florea