GALA HOP 2018. SUB SEMNUL LUI PIRANDELLO

Preselecțiile pentru Gala HOP 2018 au început astăzi, 12 iulie 2018. Tinerii absolvenți de teatru au ocupat Sala Mică a Teatrului Național din București, transformând-o într-un spațiu ca desprins din ludicul italianului Luigi Pirandello.

de Alina Vîlcan

E o zi toridă de vară, însă chiar și la orele prânzului e agitație în jurul Teatrului Național din București. E prima zi de preselecții pentru Gala HOP 2018. Tinerii actori veniți la audiții au ocupat locul cu energia de la douăzeci și ceva de ani.

Tema acestei ediții de HOP e Pirandello, structura ludică. Eu și personajul. Și nu e ușor.

În Sala Mică, în fața juriului format din actorii Andreea Bibiri și Șerban Pavlu și regizorii Andrei și Andreea Grosu, se perindă felurite momente bazate pe opera italianului – din care participanții au putut alege din piese de teatru, romane, nuvele, scrisori…

În prezentarea concursului, organizatorii au anunțat: În construcția momentului, concurentul trebuie să integreze maximum 2 minute performative care să îi pună în valoare calitățile, abilitățile personale (dans, cânt, capacitatea de a folosi instrumente muzicale, capacitatea de a mânui marionete, acrobație, magie, etc). Durata maximă: 10 minute. Iar ei, concurenții de la secțiunea Individual, asta fac: joacă, dansează, cântă, fac acrobații… Bineînțeles, mai sunt concurenții de la secțiunea Grup, care au de prezentat un spectacol/studiu/work in progress pornind de la un text pirandellian sau de la un text ce revitalizează opera italianului.

Pirandello! Născut în vara lui 1867 și mort în iarna lui 1936, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură cu doi ani înainte să moară. „Pentru îndrăzneața și ingenioasa renaștere a artei dramatice și scenice”, așa motivase juriul Nobel. Sicilianul bogat care studiase Literele la Palermo și Roma și în Germania, la Bonn, era studiat, iată, acum, la atâtea și atâtea decenii distanță, pe scena unui teatru bucureștean, de tinerii actori români. Italianul acesta care a fondat un teatru la Roma, Teatro d’Arte di Roma, care a călătorit în America, unde pentru trei luni un alt teatru i-a purtat numele la New York, așa cum și în Argentina sau Brazilia a călătorit. Și după cărțile lui s-au făcut filme, unele cu Greta Garbo (Așa cum mă vrei tu). Original până la sfârșit, Pirandello a cerut ca atunci când va muri să fie înfășurat într-un cearșaf și ars. „Când voi muri, să nu mă îmbrăcați, înfășurați-mă într-un cearșaf. Fără flori, fără lumânare la căpătâi. Un dric sărăcăcios. Gol. Și nimeni să nu mă-nsoțească, nici rude, nici prieteni. Dricul, calul, birjarul, asta-i tot. Ardeți-mă.” Probabil că tinerii actori știau toate astea, oare cât timp îl studiaseră pe Pirandello pregătindu-și momentele care se desfășurau acum în fața juriului și a publicului? Căci Sala Mică a TNB-ului era aproape plină – prieteni, colegi, alți actori tineri, era un du-te-vino neîntrerupt, se aplauda, se râdea, se făceau glume, se asculta.

Uitați-vă bine la mine, pot avea dragostea tuturor bărbaților”, spunea de pe scenă o fată cu păr lung. Vorbea cu florile, striga „Arlecchino, carro mio!”. „Am stat ore întregi să mă pregătesc, că voiam eu să merg la Gala HOP”, mai spunea. Sau: „Ar fi foarte bine dacă femeia din mine ar putea să învingă actrița”. Când a părăsit scena, în urma ei au rămas scaunul, masa, oglinda, florile. Un decor frumos.

Se pregătește Norbert Boda”, s-a strigat apoi din juriu. „Norbert Boda nu trebuie să se pregătească, pentru că Norbert Boda este mereu pregătit”, a zis Norbert Boda, completând apoi că e genial și avertizându-și colegii care au avut ghinionul să pregătească același moment din Henric al IV-lea că mai departe se vor afla în umbra lui, a lui Norbert Boda. Și sala râde. Norbert Boda e, într-adevăr, comic. Și s-ar părea că poartă un tricou pe care e imprimată chiar poza lui.

Are un kit de personaje din care scoate „o coroană autentică, din Germania”, cu care să intre în pielea lui Henric al IV-lea. „Îmi pun coroana pe cap, mă metamorfozez (…), îmi pun coroana pe cap, mă metamorfozez.” Boda cântă, dansează, „Când eu strig genial, voi strigați Boda” și chiar așa se întâmplă, și publicul râde, și aplaudă. Un lucru e cert: Boda are umor și știe să atragă atenția. Pe lista finaliștilor la Gala HOP 2018, uitați-vă după Boda.

Următorul moment este unul din seria acelora, deloc puține, din Unul, nici unul și o sută de mii, de Luigi Pirandello. Poți auzi la audițiile HOP 2018 de atâtea ori povestea asta, încât dacă nu ai ști nimic despre Pirandello ți-ar rămâne în minte că e scriitorul ăla cu nasul și cu străinul. Dar dacă ați fi văzut momentul acesta, și nu altul, poate că ați fi reținut mai ales finalul: „Eu nu sunt de acord cu înfățișarea pe care mi-o dați, dar o accept, pentru că trebuie să arăt și eu cumva, nu?”.

Apoi, scaunul din mijlocul scenei e ocupat de o tânără desculță, într-o rochie gri, iar rochia e importantă. Spune: „Bună ziua, mă numesc Alice”. Are o poveste puternică de spus, un monolog lung despre abuz. Reacția sălii e împărțită. Dar, ca și în cazul lui Boda, are ceva ce atrage atenția, așa că eu, una, mă voi uita pe listele juriului după fata în rochie gri. La fel cum mă voi uita după individul (de fapt, o fată) cu pălărie, bandaj pe față, care a intrat apoi în scenă ducând în mână o geantă și zicând: „Bună ziua, iertați-mă, poate vă deranjez. La ce vă holbați. Dumneavoastră v-ați uitat în oglindă?”. Și-a scos apoi hainele, începând cu pălăria și terminând cu bandajul, și-a împrăștiat banii din geantă, a făcut tot acest show și a fost, în felul său, o apariție. Bineînțeles, era tot Moscarda, personajul cu nasul…

Ultimul concurent pe care l-am văzut a fost tânărul în pijamale-n dungi. Același moment cu nasul, Nevastă-mea și nasul meu, din Unul, nici unul… Partea amuzantă e că pe nevasta lui o cheamă Dida. Râzi. Te gândești că dacă ar fi chemat-o așa și pe nevasta personajului pirandellian Moscarda sigur ai fi ținut minte. Nu, clar nu o chema Dida. Și mai e amuzant cum păstrează din italiană Vaffanculo! și altele la fel.

Am părăsit sala atunci când pe scenă a intrat următorul concurent care a spus: „Văzând că mă uit în oglindă, mă întreabă nevastă-mea”. Dar puteți merge și dumneavoastră. În aceste trei zile, 12-14 iulie, de la orele 10.00 la 17.00, Pirandello și ai lui sunt la Sala Mică a Teatrului Național, la preselecțiile pentru Gala HOP 2018. Intrarea e liberă.

Foto: Andrei Gîndac