Prima seară – şi zisă și făcută
Seara de 3 septembrie 2020 a marcat începutul celei de-a XXIII-a ediţii a Galei Tânărului Actor HOP, găzduită pentru prima oară de Teatrul Național „I.L. Caragiale” București.
de Raluca Cîrciumaru
Figuri timide, dar dornice de teatru, cărora le-a lipsit îmbrățișarea rece a heblului, au pășit în Amfiteatrul deschis al Naționalului, purtând măști albastre care acoperă deopotrivă surâsul Thaliei și grimasa Melpomenei.
În urma discursului actorului Ion Caramitru, președinte al UNITER și director al Teatrului Național – câteva cuvinte ancorate în realitatea imediată – coregraful Gigi Căciuleanu, director artistic al Galei, a vorbit cu entuziasm și candoare despre energia și eforturile concurenților, despre evadarea pe care o permite dansul și despre bucuria de a depăși momente dificile prin artă.
Prezentatorul Galei, Lari Giorgescu, a introdus apoi membrii juriului: regizorul și producătorul TV Adrian Batista, actrița Ioana Bogățan, producătorul TV Silvia Ghiață, cuplul de regizori Andrei și Andreea Grosu și criticul de teatru Ileana Lucaciu. Această primă seară a fost, așadar, rezervată absolvenților de Actorie de la Universitățile din Târgu-Mureș și Cluj, și a constat în cinci momente individuale și unul de grup.
Competiția a debutat odată cu Mădălina Mușat, de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca, Facultatea de Teatru și Film, domeniul Teatru, specializarea Artele Spectacolului. Tiptil și timid, a pășit pe scenă printr-o ușă de fundal, fără a ne lăsa timp să anticipăm uraganul de energie care urma. Aceasta a împletit sfiala cu zelul, vocea subțire cu masculinitatea, teama cu aroganță și în această manieră a luat naștere „Manifestarea personalității multiple la actor”, o goană jucăușă după roluri bazată pe scena meșterilor din comedia Visul unei nopți de vară. Tânăra actriță a reușit să creeze un laitmotiv prin vocalize, folosindu-și toate mijloacele într-o îmbinare armonioasă de mișcare cu temei și inflexiuni vocale care au conturat arhetipuri ale lumii teatrului în dialog direct.
Radu Anastas, absolvent al Universității de Arte Târgu-Mureș, Facultatea de Arte în Limba Română, departamentul Teatru și Arte Vizuale, specializarea Actorie, a fost o apariție solidă și impozantă proptită paradoxal în poziția a cincea de balet. Contrapunctul intrigant a continuat pe tot parcursul momentului „…alege jocul…”, un joc al seducției în care tânărul actor și-a luat ca partener scenic sacoul purpuriu, pe care l-a învățat și piruete, și prize de dans, și puțin tango. Reprezentația sa, o probă constantă de efort, nu și-a pierdut ritmul nicio clipă, nici chiar întreruptă de ploaie. Din contră, concurentul a întâmpinat aparenta vreme rea cu brațele deschise, simțind-o și integrând-o în finalul momentului său.
Printre cele cinci cuvinte alese pentru a se descrie, Claudia Moroșanu se intitulează însorită. Pe ea am contat, prin urmare, să oprească ploaia. Absolvind Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca, în 2018, a prezentat momentul îndrăzneț „expoSure”. Acesta a început ca un dialog luminos, aproape oniric, cu propria proiecție și voce înregistrată, ca într-o oglindă. Însă, curând, și-a dezbrăcat rochia cuminte și albă, alunecând cu dezinvoltură spre disperare și vulnerabilitate. Momentul său a căpătat o tentă întunecată, devenind un tremur din toți rărunchii, ca expresie a unei Ofelii în pragul nebuniei. Aceasta s-a folosit de podeaua udă, lăsând pe ea urmele coregrafiei sale, și de propriul spate, lăsând pe el urme de palme acoperite de vopsea.
Ileana Ursu, o figură ambigenă în această seară la Gala Tânărului Actor, și-a terminat studiile tot la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca, în anul 2020. Astfel a început „Eu sunt Iuda!” – cu o față albă ca o mască, o voce expresivă și bufonică, și puterea de a fi și resemnată, și zeflemitoare, și revoltată, în numai zece minute. Ileana Ursu a reușit, în această manieră, cu o lanternă și un melon de Charlot, să contureze o joacă tragicomică și controlată. Deși costumată până în vârful degetelor picioarelor, s-a distins prin expresii atât comice, cât și sensibile demne de o Gelsomina la început de carieră.
În încheierea reprezentațiilor individuale, Vlad Haneș, proaspăt absolvent al Universității de Arte Târgu-Mureș, a propus un moment construit din repetiție, din gesturi acute și, paradoxal, din nașterea unei relații scenice între el și el. „Sentimentul patologic al răspunderii acute” a amețit și a întors pe dos bine-cunoscutele bucăți ale textelor lui William Shakespeare, demonstrând abilitatea tânărului de a fi deopotrivă ludic în subiecte serioase și meticulos în jocă. Gesturile sale cele mai simple erau îmbibate cu expresivitate și ajutau la conturarea naraţiunii din spatele textului, distingându-se cu succes sensurile cuvintelor şi mişcărilor sale.
Astfel a fost dusă la încheiere secțiunea de momente individuale ale acestei seri plăcute; o seară despre intersecția dintre cuvânt și mișcare, despre actori tineri, care pășesc pentru, poate, prima oară în lumina reflectorului și despre teatru. Încă două zile de competiție stau la dispoziţie în fața concurenților, urmând să fie difuzate live pe site-ul www.galahop.ro, pentru cei care nu se pot alătura fizic tinerilor actori.
Foto: Andrei Gîndac