Nocturnele HOP 2019: O discuție-spectacol despre arta și provocările dans-actorului
A treia zi de Gală HOP 2019 a adus, după probele de concurs individual și de grup, o nouă Nocturnă la Teatrul de Stat din Constanța.
de Cristina Enescu.
De data aceasta nu a fost un spectacol pe scenă ci la buza acesteia, foarte aproape de public: o discuție moderată de jurnalistul cultural Oana Cristea-Grigorescu în care Gigi Căciuleanu, dans-actorul Lari Giorgescu, coregrafa Vava Ștefănescu, coregraful Arcadie Rusu și alții au vorbit despre dans-actorie, fascinația, provocările și sensurile acestei arte ce împletește dar și trasncende teatrul și dansul.
Începând cu amintirile, principiile și gândurile lui Gigi Căciuleanu, au curs de la și înspre performeri și iubitori ai dans-actoriei istorii, anecdote, fragmente de experiență scenică și de lucru dintre cele mai interesante. Iată câteva dintre acestea:
„Gigi Căciuleanu a născut și dezvoltat conceptul de teatru coregrafic încă din 1974. Există tot mai mult nevoia, pentru artiști, de a depăși bariera cuvântului înspre gândirea coregrafică, în spațiu.”
„Este o ediție foarte importantă a Galei HOP, care iese din granițele stricte ale teatrului de cuvânt. Salut decizia UNITER de a-l invita ca director artistic al Galei pe Gigi Căciuleanu, nu doar celebru un coregraf ci și un teoretician și un pedagog dedicat cultivării aceste zone de tranziție între teatru și dans.” (Oana Cristea-Grigorescu, jurnalist cultural)
- „Nu vreau să fac o apologie a dans-actorului, ci mai degrabă să scormonim puțin în problematica dans-actorului, împreună.”
„Dacă aș putea aș face o cerere scrisă să nu mă numesc director artistic ci animator, asta îmi place pentru că include ideea și de amor, și de poezie. Eu, pe oamenii cu care lucrez trebuie neaprat să îi iubesc, altfel nu pot lucra cu ei.”
„Pe mine păpușăreala m-a ajutat să devin dans-actor. La 9-10 ani mi-am făcut un teatru de păpuși. 4 personaje, găsite într-un beci, pe care le animam. Trebuia să inventez și să și joc scenarii pentru ele. (…) Câteodată, pe un actor e nevoie să îl declanșezi, să îl motivezi, să îl animezi altfel decât pe un dansator.”
„Am învățat ce înseamnă umanul în dans de la Miriam Răducanu, Pina Bausch și Maia Plisețkaia.”
„Mi s-a părut extraordinar ce am văzut la momentele de solo ale dans-actorilor concurenți care au făcut și momente de grup în această gală. Odată separați, singularizați în momentele solo, a fost foarte emoționant pentru mine să văd cum se dezgoleau în fața publicului. Dansul te dezgolește, n-ai ce-i face, oricât ești tu cu costum pe tine. Mișcarea te trădează. Uitați-vă într-o discotecă, poți să îi dibuiești exact pe oameni după cum dansează.”
„Eu special nu am vrut să fiu în juriul acestei Gale pentru că am vrut să fiu animator și spectator, ca să pot să învăț și pentru mine dar și pentru ce o să îi învăț pe alții.”
„Mereu când am început să lucrez cu niște oameni, la început am ținut niște clase de inițiere, în care le-am transmis nu niște dansuri anume ci niște principii de mișcare. Pentru mine principiile sunt mult mai interesante decât mișcarea însăși. O mișcare se poate rosti în diferite feluri, ca și cuvintele, mai tare, mai încet, dar esențial este dacă ai principiul mișcării.” (Gigi Căciuleanu)
Lari Giorgescu
- „Lucrul cu Gigi a format o întreagă generație de dans-actori. Sunt extrem de multe similarități între pregătirea unui spectacol de teatru-dans și cea a unuia cu cuvinte. Oamenii au impresia uneori că în dans ai nevoie doar de puțin antrenament, de respirație fizic, și aia e, poți să te arunci ca nebunul. Nu e așa, cu cât te arunci mai mult ca nebunul, cu atât lucrurile ies mai haotic și deloc cizelat. După fiecare repetiție cu Gigi eram fascinat de conceptele pe care le învățam, ne contaminam cu toții de niște lucruri extraordinare, pe care nu le învățasem în repetițiile pentru teatrul cu cuvinte.” (Lari Giorgescu).
Gigi Căciuleanu
Ediția a 22-a a Galei Tânărului Actor HOP se desfășoară între 2-5 septembrie la Teatrul de Stat din Constanța. Tema acestei ediții este „Dans-Actorul ca fenomen al teatrului actual”.
Foto: Andrei Gîndac și Maria Ștefănescu