• THESPIS

    REVISTA GALA HOP
    La fiecare ediție a Galei Hop, reprezentanții departamentelor de teatrologie din Univesitățile de specialitate, vor avea ocazia și șansa să reflecte și să dezbată fenomenul artistic, să își exerseze pana pe noi, actorii, contribuind astfel la re-definirea relației actor-critic.

Hop-ul de a doua zi!
Alexandru Panait

Emoții risipite, curaj mai mult, o îmbunătățire a gradului de exprimare pe scenă și același izvor de glume bune și responsabil cu atmosfera plăcută, Alex Bogdan, un prezentator cum poate toate galele ar trebui să aibă. Jumătate din succes le-ar fi asigurat, fără doar și poate. Nicicând președintele UNITER, Ion Caramitru, Horațiu Mălăele ori Felix Alexa nu au fost imitați mai bine și cu atâta umor. Dacă Gala Hop are în acest an atât de mulți vizitatori zilnici în transmisiunile live, acest fapt i se datorează în mare măsură și lui. În rest, la Vox Maris Costinești teatrul se simte foarte bine în primele zile ale acestui septembrie. Vorba ceea, „Frumos e în septembrie la… Costinești”, chiar dacă nu-i Veneția. Programul începe la ora 7, pe malul mării, dar până la ora 5 după-amiaza când începe concursul, dacă dai un tur pe la piscinele din incintă poți să dai peste câte o vedetă înotând sau stând pe șezlong. Toată lumea vorbește despre teatru, despre colegi, despre spectacole, despre începutul de stagiune, despre „câte-n lună și în stele…”, la o cafea sau o cutie de bere de la sponsorul festivalului.

Dar să trecem la lucruri mai lumești… Urmând planul organizatoric, concursul a început cu secțiunea de étude. Din păcate, la fel ca și în prima zi, momentele reprezentate aici nu și-au atins potențialul maxim, de multe ori în sală cuvintele de pe scenă ajungând prea slab, spectatorilor fiindu-le pe alocuri destul de dificil să se bucure pe deplin de tot ce se petrecea pe scenă. Dacă ieri Mariana Mihuț se plângea de calitatea sonoră a „emisiilor” concurenților, de undeva din mijlocul sălii, astăzi organizatorii au găsit o soluția optimă, mutând juriul fix lângă scenă. Fără să vreau să-i scuz pe participanți, voi invoca, totuși, în apărarea lor zgomotul ca bâzâitul unor albine care și-au pierdut busola al reflectoarelor și căldura sufocantă de pe tot parcursul concursului de astăzi. Aproximativ șase aparate de aer condiționat au pierdut bătălia cu gradele generalului Celsius.

Astfel, în ciuda condițiilor ușor ostile, pe scenă și-au făcut apariția, în secțiunea de étude, Alina Petrică și Ciprian Valea cu scene din Hamlet, Daniel Nuță și Daniel Chirilă în Iulius Cezar, Adela Bengescu și Loredana Cosovanu în A douăsprezecea noapte, Eduard Cristian Trifa și Bogdan Florea în  Iulius Cezar, precum și Cătălin Asanache și Cosmin Teodor Pană, care au ales să se prezinte pe scenă tot cu Iulius Cezar.

A urmat a doua secțiune a concursului, secțiunea Individual, unde concurenții au avut ocazia să arate publicului și juriului tot ce au ei mai bun în arsenal.

Mihaela Velicu a interpretat Julieta mea, o adaptare după Romeo și Julieta, Andrei Radu, În căutarea muzicii, o adaptare după texte din  A douăsprezecea noapte, Andrada Fuscaș a dat viață colajului  ShakespearEA, din textele Romeo și Julieta, Othello, Macbeth și Cum vă place. Maria Panainte a fost nebună din gelozie în Nebunia Geloziei, de asemenea un colaj din Comedia Erorilor, Othello, Cum vă place, Cei doi tineri din Verona și Romeo și Julieta.

Am lăsat ce este mai bun la final, alegând să dezvolt puțin momentele lui Ștefan Pavel și al Ralucăi Maria Radu.

Ștefan Pavel a apelat la un colaj din Cum vă place, intrând în scenă îmbrăcat în simpaticul personaj Tocilă Melancolicul. Alegerea pare să fi fost inspirată, pentru că la finalul unor cântece haioase și al unor poante bine alese, toată sala l-a răsplătit cu aplauze preț de câteva secunde bune.

Raluca Maria Radu a strălucit poate o secundă mai mult decât colegii ei.  Ea a venit la Costinești cu momentul prezentat și la preselecție, lăsând de data asta imaginea unui diamant mult mai bine șlefuit. Colajul Ralucăi s-a numit Apemantus-De la Nebun la Nebun, o adaptare după Timon din Atena, Regele Lear și Hamlet.

Vorbeam mai devreme despre diamante șlefuite. Deși încă de la etapa preselecțiilor momentul nu a lăsat indiferent pe nimeni din sală, în seara aceasta am asistat la o execuție impecabilă a unor scene de o dificultate tehnică impresionantă – acrobații, o rostire puternică și clară a textului ales, conexiune cu publicul, toate pe fundalul melodiei Big Spender, a legendarei formații Queen. Până și costumația aleasă aducea aminte de Alex DeLarge,  personajul principal din filmul lui Stanley Kubrick, A clockwork orange.

La  secțiunea Grup seara a fost încununată de momentul excelent oferit de Florin Ionuț Crăciun, Tudor Morar și Marian Olteanu,  Visul lui Ariel. O reinterpretare inteligent gândită și amuzant pusă în scenă de cei trei, ajutați din public de această dată de Alex Bogdan, le-a asigurat o rundă de aplauze și probabil candidatura serioasă la premiul pentru cel mai bun grup.

Judecând după progresul si succesul obținute în a doua zi de Hop, nu ne rămâne decât să privim cu mult optimism spre viitor. Jos pălăria!

DESPRE THESPIS

OPINII

DIALOGURI

CRONICA

REPORTAJ