„O întâmplare… cu jazz”, un film documentar stil Cinéma Vérité cu și despre Miriam Răducanu, de Mircea Albuțiu, la Gala HOP 2019
În prima seară a Galei Tânărului Actor HOP de anul acesta, care este dedicată artei dans-actorului și care stă sub semnul împletirii dintre teatru și dans, la Teatrul de Stat din Constanța unde are loc evenimentul, a fost prezentat filmul-documentar „O întâmplare… cu jazz”, realizat de Mircea Albuțiu, având-o în centru pe una dintre figurile cele mai importante ale artei mișcării și dansului din România și chiar din lume, Miriam Răducanu.
de Cristina Enescu
Filmul este rezultatul unei serii de întâlniri între celebra dansatoare și coregrafă Miriam Răducanu („doamna Papa”) și fotograful Mircea Albuțiu, începute în aprilie 2016 și finalizate în noiembrie 2017. Documentarul prezintă fragmente din personalitatea artistică excepțională a cunoscutei dansatoare, coregrafe și profesoare de dans și arta mișcării.
„Pretextul” a fost o serie de întâlniri de lucru coregrafice, în prezența fotografului. Acestea au fost inspirate și provocate de fascinația pe care a resimțit-o Miriam Răducanu la întâlnirea cu imaginea video a legendarului jazzman Miles Davis. Privirea și gestica acestuia au impresionat-o atât de mult, încât ea și-a dorit să creeze un dans pe muzica (și ideea, respectiv sensurile) din „So What” (numele uneia dintre compozițiile cele mai cunoscute ale lui Miles Davis și din istoria mondială a jazzului).
Astfel s-a născut, pas cu pas, acest film-documentar, cuprinzând atât secvențe needitate de la întâlnirile de improvizație coregrafică ale doamnei Papa cu Mircea Albuțiu, cât și fotografii – instantanee de la aceste întâlniri și momente de filozofie despre viață, dans și artă. Fundalul majorității secvențelor a fost fie salonul casei doamnei Papa, fie scena de la unteatru din București.
Inițial, aceste întâlniri dintre dansatoare și fotograf nu au avut ca scop declarat crearea unui film, însă Mircea Albuțiu a exploatat ocazia de a surprinde în mișcare, „în culise”, arta de a improviza și de a crea mișcare, sens și emoție a coregrafei. Acest lucru s-a reflectat și în sentimentul de autenticitate pe care îl lasă filmul, fără duble, pregătiri prealabile sau artificii coregrafice și de imagine. Filmul a devenit o mărturie impresionantă a personalității, măiestriei și filozofiei dansului pe care Miriam Răducanu le-a demonstrat de-a lungul întregii sale extrem de rodnice cariere.
„Filmul conține foarte multe din senz-urile artei doamnei Miriam. Senz-uri, așa cum spune ea, și nu este o greșeală, ci un mod al dânsei de a împleti ideea de sens, direcție, semnificație, cu cea de senzație, chiar senzualitate. (…) Arta dânsei este despre a fi liber. Orice colț de spațiu, orice bucățică de stofă, de haină, dansează la ea – în suflet, fără lucruri excesive, nu face neapărat șpagatul, dar te sfâșie mult mai tare. Fiecare poate vedea ce vrea în acest film, desigur, iar eu sunt extrem de subiectiv pentru că o iubesc, dar ce am văzut eu în acest film este un duet virtual al ei cu Miles Davis, un dans al nuanțelor foarte mici ale mișcării, extrem de expresivă”, a spus după proiecție coregraful Gigi Căciuleanu, care a studiat și a lucrat mulți ani alături de doamna Miriam Răducanu.
În pofida titlului filmului, nu este o întâmplare faptul că Mircea Albuțiu a ajuns să realizeze această producție, întrucât în ultimii 10 ani el a avut mai multe proiecte de fotografie de jazz, cu muzicieni și dansatori, în mod particular în contexte de backstage.
Mai multe informații despre doamna Miriam Răducanu (Papa) găsiți pe pagina creată de Mircea Albuțiu pe Facebook (Miriam Răducanu Papa).