Étude: mai aproape de Cehov
de Corina Predescu
Cine este Cehov? Poate fi Cehov contemporanul nostru? Acestea sunt două întrebări la care participanții au trebuit să răspundă. Pentru a afla răspunsul, ei au participat la un workshop în care au avut misiunea de a-l cunoaște îndeaproape pe dramaturgul care le-a dat bătăi de cap vara aceasta.
Anton Pavlovici Cehov creionează în operele sale complexitatea omului, punând accentul pe acțiunile și comportamentul acestuia. El a abordat în lucrările lui idei mari care conduc cititorul spre momentele de care ne ferim cu toții: întrebările. Situațiile în care ne simțim nesiguri și vulnerabili. Alexandru Dabija a spus că „Cehov este o preocupare”. Asta implică să descoperi resortul pentru a vedea ce se află în spatele textului, ceea ce îți livrează criterii de descifrare a cuvintelor cehoviene.
„Nu există nimic pe lume mai înspăimântător, mai înjositor şi mai plicticos decât banalitatea!” – A.P. Cehov. Acesta este unul din citatele care, după părerea mea, se potrivește workshopului ținut de profesorul Veniamin Filshtinsky, care i-a introdus în lumea cehoviană prin metoda étude-ului. Deși la prima vedere pare a fi o metodă de studiu simplă, în care actorii trebuie să prezinte o scenă din una din piesele lui Cehov, profesorul le-a explicat că în analiza acestui sistem corpul trebuie să fie antrenat, să se folosească de tot ceea ce se află în jurul lor pentru a putea să își imagineze locul în care se petrece acțiunea astfel încât scena să devină credibilă.
Cele trei zile de workshop i-au ajutat pe participanți să abordeze cu o atenție mult mai mare textele lui Cehov și să-și contureze mult mai clar personajele pe care trebuiau să le interpreteze. La proba étude-ului au participat toți cei 21 de concurenți: Adriana Aldea, Nicole Burlacu, Alexandru Cătănoiu, Ștefan Craiu, Adrian Dima, Blanca Doba, Radu Dogaru, Alexandra Dușa, Maria Mitu, Marcela Nistor, Mihai Florian Nițu, Cosmina Olariu, Alexandru Mihai Popa, Oana Predescu, Dan Pughineanu, Paul Radu, Theodora-Paula Gitana Sandu, Irina Sibef, Cosmin Stănilă, Eliza Teofănescu și Georgiana Vișan.
Fiind o etapă de lucru, toți cei 21 de concurenți au încercat să fie cât mai credibili și să se apropie cât mai mult de situația creată de Cehov. Din cele 12 étude-uri din cele trei zile ale Galei HOP, am ales să vorbesc despre cele care s-au apropiat cel mai mult de situția adevărată creată de Cehov.
Paul Radu și Cosmin Stănilă
În étude-ul lor au adus în scenă acel praf de comic pe care dramaturgul l-a presărat în „Unchiul Vanea” prin intermediul schimbului de replici. Tema geloziei a fost bine împachetată în cuvinte, care au fost filtrate spre contemporan prin dinamism, energie pozitivă și chiar și o mică vulnerabilitate, prin care în special s-au remarcat timp de câteva clipe pe scena HOP.
Theodora-Paula Gitana Sandu și Radu Dogaru
Între cei doi relația mamă – copil a fost vizibilă, cei doi raportându-se la datele pe care le aveau drespre personajele pe care trebuiau să le creeze în scenă. Reacțiile lui Radu au fost evidente și credibile în contact cu Theodora, ajungând să creeze un Treplev cehovian dar într-un limbaj uzual. Timp de câteva minute, între cei doi actori s-a creat o legătură strânsă susținându-se reciproc în scenă.
Blanca Doba și Eliza Teofănescu
Deși au început jos, poate din cauza presiunii la care au fost supuse, cu răbdare, ele s-au ridicat creând o relație sinceră între ele. Ceea ce mi s-a părut interesant este că au creat în scenă senzația de „împăcare” între Elena Anreevna și Sonia Aleksandrovna, însă în realitate relația dintre cele două personaje a rămas rece. Această senzație a fost creată numai de complezență.
Ștefan Craiu și Alexandru Cătănoiu
Schimbul de replici dintre cei doi actori a fost creat ca un joc pentru ca situația creată de ei să nu fie dramatică aducând o doză comică scenei. Față de scena creată de Cehov, cei doi actori au creat un artificiu de a ascunde sticluța cu morfină. Ei și-au nunațat personajele prin felul lor de a fi și prin încercarea de a fi cât mai credibili în scenă.
Mihai Florian Nițu și Dan Pughineanu
Fiind doi actori cu o energie debordantă, scena dintre ei a fost tensionată, ceea ce a dat valoare situației și a devenit din ce în ce mai credibilă, nuațându-se situația critică în care personajul lui Mihail Astrov, interpretat de Mihai Nițu, trecea printr-o criză. Împreună au reușit să traseze situația fără niciun element de decor și recuzită, umplând scena doar prin corpurile și cuvintele care au dat plus-valoare momentului.
În fapt, étudeul nu este doar o metodă de a cunoaște textul mai bine, principalul scop al său fiind ca actorul să descopere ceva nou în el și să se expună la situații noi pentru ca reacțiile lor să devină firești. Doza de tinerețe, vulnerabilitatea și energia pozitivă au făcut ca personajele cehoviene interpretate de ei să fie pictate în culori vii, exact cum sunt tinerii din generația noastră.
În final, iată câteva impresii în urma workshopului și a prestației lor pe scenă:
Paul Radu: „Este o experiență mișto și cred că ar trebui ca orice actor să treacă prin momente de acest gen”
Cosmin Stănilă: „După atelierul cu domnul Filshtinsky, eu vreau să fac Cehov! Mi s-au părut utile étude-urile pe extra-texte”
Alex Cătănoiu: „Experiența a fost interesantă, cumva am găsit niște similitudini cu lucrul din anul întâi pe care îl făceam noi la UNATC. La nivel de bază sunt niște cărămizi comune, însă la ei zidul este mult mai puternic”
Ștefan Craiu: „Experiența mea a fost ca un salt din avion, în care știi că ai o parașută dar nu știi dacă se deschide sau nu, dacă se deschide târziu, dacă se deschide bine și te trage în sus sau dacă aterizezi prost.”
Alexandru Popa: „M-am simțit dubios, am avut emoții, mi-ar fi plăcut să mă arunc mai mult.”
Georgiana Vișan: „Să ai curajul să te arunci până la capăt indiferent în ce mediu se desfășoară studiul respectiv”