Gânduri despre relația dintre actor – teatrolog/spectator/manager cultural
Corina Predescu

Iată că s-a sfârșit și a doua zi de preselecții, unde tinerii actori au venit să arate în fața juraților cum au tratat tema singurătății la Cehov. Încă de la primul pas pe care l-am făcut în foaierul teatrului, am simțit cum emoția concurenților mă copleșește, dar, în același timp, buna dispoziție a acestora mă provoca să îmi doresc să-i cunosc și să aflu câteva lucruri despre ei și arta pe care o slujesc. Astfel, am hotărât să creez un mini interviu în care să le cer părerea despre două aspecte importante regăsite des în discuțiile din jurul nostru: condiția tânărului actor în România și relația dintre actor-teatrolog / actor – manager cultural și actor – spectator.

Într-un anumit sens, aceste două teme despre care eram curioasă să aflu părerea participanților depind una de alta, dar în aceeași măsură sunt independente. M-a bucurat foarte mult să văd că tinerii actori au fost deschiși la aceste două subiecte, chiar dacă emoțiile erau prezente în fiecare dintre ei.

Înainte de a răspunde la cele două întrebări, aș vrea să ne familiarizăm cu câțiva termeni cheie: teatrolog, spectator și manager cultural.

Teatrolog = specialist în problemele teoretice ale teatrului.

Spectator = Persoană care asistă la un spectacol artistic și care empatizează cu ceea ce se întâmplă pe scenă.

Manager cultural = Persoană care se ocupă cu problemele administrative și organizatorice ale unui colectiv artistic.

Pornind de la acești trei termeni cheie, am reușit să adun părerile participanților vis-a-vis de relația actor – teatrolog/ actor – manager cultural și actor – spectator. Pentru a se crea o conexiune între aceștia, este important ca teatrul să primeze și să se nască ideea că depindem unul de celălalt. Iată care au fost răspunsurile concurenților privind tema relaționării între cele patru elemente fundamentale ale teatrului:

  • Legătura aceasta dintre actor – teatrolog / actor – manager cultural / actor -spectator este, în fapt, o altă piesă de teatru prin care se creează o scenă de dialog prin care comunică astfel mesajul dorit.
  • Teatrologul este cel care îți poate crea un drum înspre teorie și poate să te îndrume în așa fel încât actorul să aibă posibilitatea să se documenteze conform personajului cerut.
  • Să se creeze o relație de sinceritate, de prietenie, de colaborare între teatrolog și actor.
  • Teatrologul are posibilitatea să călăuzească actorul spre un drum necesar atât dezvoltării lui profesionale cât și celei personale.
  • Prezența teatrologilor este necesară la procesul de creație al actorilor.
  • Teatrologul este un liant între actor și manager cultural.
  • Managerul cultural este cel care are abilitățile necesare în dezvoltarea profesională, este cel care îți deschide uși spre noi oportunități.
  • Relația între actor și spectator este vitală, spectatorul este cel care dă primul feedback actorului, prin aplauzele și uralele sale.
  • Spectatorul este elementul fundamental de care actorul nu se poate lipsi.

Al doilea aspect pe care l-am discutat cu participanții a fost condiția tânărului actor în România. Ceea ce mi-a atras atenția a fost răspunsul unui participant care mi-a spus că se ghidează după zicala: „Cine poate, oase roade, doar dacă are coatele ascuțite”. Există oportunități diverse pentru tinerii actori, dar care totodată pot rezulta în uși închise care pot provoca dezamăgirea acestora. Odată cu terminarea facultății, drumul înspre reușită este plin de hopuri, iar dacă actorii nu cred cu adevărat în harul lor și în puterea lor de muncă, atunci toată munca depusă până în acel moment a fost în zadar.

Astfel, în cea de-a doua zi de preselecții, am avut ocazia de a întâlni în primul rând niște oameni minunați, dar și actori care își respectă arta și care vor să o slujească până în ultima clipă.