Selecţia pentru Gala HOP 2017, sub atingerea lui Cehov. Ziua a II-a

Sala Mică a Teatrului Naţional din Bucureşti. Marţi, 11 iulie. A doua zi de preselecţii pentru Gala HOP. În foaier, la pauză, poţi să îţi dai seama cine concurează şi cine a venit doar să se uite.

Florina Tecuceanu

La pauză, afară, la 38 de grade Celsius, pe treptele de beton încins, se fumează intens. Pe canapelele din foaier, se vorbeşte în şoaptă, se stă pe Facebook, se bea cafea. Cei care urmează să urce pe scenă aproape că sunt uşor de ghicit: sunt mai reţinuţi, mai puţin vorbăreţi, nu îşi butonează telefonul. Sau, dacă o fac, nu dau mult scroll. Tema celei de-a 20-a ediţii a Galei Tânărului Actor – HOP este „Singurătate. Suportabila singurătate a fiinţei la A.P.Cehov”.
Dacă Cehov ar fi contemporan cu aceşti tineri actori, oare ce status ar posta pe Facebook?

Un băiat solid, cu barbă neagră, vorbeşte singur, gesticulează, merge de colo- colo. Dacă ar face asta pe stradă, ar părea cel puţin ciudat. Aici, acţiunea sa are o logică – îţi dai seama că îşi repetă rolul. O fată zveltă ţine ochii închişi şi pare că este într-o pasă de meditaţie!

Într-un grup de trei fete se remarcă un tânăr brunet, cu pălărie cu boruri mici, de sub care curge un păr cârlionţat, negru. Îl întreb dacă este concurent sau dacă a venit doar să privească. Este concurent. Când află că urmează să facem un reportaj despre ce se întâmplă aici, îşi aranjează pălăria şi ia o atitudine uşor solemnă. Fetele râd: „Doar te înregistrează audio, nu te filmează, măh!”. Asta îl linişteşte, devine din nou relaxat. Se numeşte Dan Ionescu şi este prima oară când vine la HOP. A pregătit un colaj de texte din „Platonov”, „Unchiul Vanea”, nişte povestiri. A compus şi o melodie – cântă şi cu vocea, dar şi la câteva instrumente muzicale. Aflu că are şi un proiect muzical care se numeşte „Domnul Goe” şi care îi este la fel de drag ca actoria. A terminat în 2014, la UNATC. A venit după trei ani de la absolvire pentru că „acum a simţit că este momentul”.

L-a urcat pe Marcel Iureş pe scenă

O fată cu păr lung, pe nume Mara Țibuleac, este aici ca să vadă „cum merg lucrurile”. Numele ei îmi sună cunoscut şi mă lămureşte imediat: „Probabil aţi auzit de Lucia Țibuleac, cântăreaţă de operă. Este verişoara bunicului meu”. Mara este studentă în anul trei şi după absolvire va veni cu siguranţă să concureze la Gala HOP: „Este o rampă de lansare importantă, ai o deschidere, vin oameni să te vadă. Plus că, în ultimii ani, Gala a fost foarte promovată“, este concluzia sa.

Octavian Costin, un concurent care a venit şi în anii trecuţi, a captat atenţia cu un fragment din „Cântecul Lebedei”, apoi cu un text pe care a improvizat mult. L-a urcat chiar pe Marcel Iureş pe scenă şi i-a cerut să joace rolul unui copil de şapte ani care întreabă, la orice i se spune, „De ce?”. Marcel Iureş s-a conformat şi a rezultat ceva care a umplut sala de „electricitate”.

A fost şi în 2013 şi în 2014, la Grup, şi a câştigat nişte premii. „Am venit pentru că este ultimul an în care pot concura şi am vrut să mă testez şi individual. Tema singurătăţii la Cehov de anul acesta este foarte incitantă, iar nivelul concurenţilor este foarte bun”, spune. Octavian Costin activează într-un ONG şi dacă la toamnă ar câştiga Gala, ar dona banii ONG-ului respectiv ca să îl susţină pe el. Râde. Era o glumă, dar ar putea să fie şi aşa.

O fată cu ochi verzi, superbi, îmbrăcată într-o rochie cu buline, a jucat rolul Soniei. După ce a coborât de pe scenă, era atât de emoţionată încât atunci când şi-a spus numele, buzele ei tremurânde aproape că i-au fracturat cuvintele – iar reportofonul a redat ceva neinteligibil. „Aşa sunt eu, mereu”, se justifică. A terminat facultatea la Iaşi şi este din Chişinău, unde a urmat un liceu de muzică. S-a mutat în Bucureşti, este liber profesionist şi joacă deja în câteva spectacole. Spune că sunt şi avantaje în a fi emotiv, pentru că „eşti foarte deschis, receptezi mai uşor şi poţi să dai mai mult. La început m-am emoţionat foarte tare, dar m-am redresat pe parcurs”, comentează propria prestaţie pe scenă.

Dragoş Panait, absolvent la Facultăţii Hyperion, este la prima participare la Individual. A venit cu un fragment din „Pescăruşul”, iar cel de a-l doilea text a fost scris de el. A repetat mult înainte de a urca pe scenă, de parcă era un elev înainte de teză. „Aşa repet de fiecare dată. Nu mă tem că poate deveni mecanic, cum se spune, atâta timp cât ai emoţiile care te împing de la spate”. A transpirat foarte tare, pe frunte şi pe tâmple încă mai are broboane de sudoare. Arta este 90% transpiraţie şi 10% inspiraţie, bine a zis cine a zis!

Fotografii de Andrei Gîndac

Premieră CRUD (28 și 29 aprilie)

April 25, 2018/by galahop

De ce e nevoie în teatru, domnule Caramitru?

September 14, 2017/by galahop

LAUREAŢII GALEI TÂNĂRULUI ACTOR HOP 2017

September 7, 2017/by galahop

Gala Tânărului Actor. Start vot la Gala HOP!

September 6, 2017/by galahop

Adriana Aldea: „Încă știu pe de rost caseta video Abracadabra”

September 2, 2017/by galahop

SHAKESPEARE PE CER – Gala HOP 2016, Costineşti

September 1, 2017/by galahop

20 de ani de HOP

September 1, 2017/by galahop

Alex Cătănoiu: „Văd Gala HOP ca pe o experiență”

September 1, 2017/by galahop

Eliza Teofănescu: „Actoria te face mai conștient de tot ce ți se întâmplă”

August 31, 2017/by galahop

GALA HOP 2017: ATELIERE – FORMARE – ÎNTÂLNIRI ESENŢIALE

August 29, 2017/by galahop

Spectacole invitate pe scena Galei HOP 2017

August 25, 2017/by galahop

Irina Sibef: „Actorul în 2017? Un hibrid între pragmatic și visător”

August 21, 2017/by galahop

Oana Predescu: „Mă simt un om liber făcând această meserie”

August 18, 2017/by galahop

Alexandru Mihai Popa: „Cândva am ales meseria de actor în locul celei de mecanic de locomotivă”

August 17, 2017/by galahop

Concurenții de la Gala HOP 2017 încep să se prezinte

August 16, 2017/by galahop

Radu Dogaru: „Actoria este un refugiu”

August 15, 2017/by galahop

Cosmin Stănilă: „Fiecare rol e revelator, indiferent de relevanță”

August 14, 2017/by galahop

Nicole Burlacu: „În 2017, actorul poate face orice”

August 13, 2017/by galahop

Cosmina Olariu: „Mi se pare un dar faptul că suntem pe scenă”

August 12, 2017/by galahop

Dan Pughineanu: „Am ales actoria pentru a scăpa de timiditate”

August 10, 2017/by galahop

Theodora Sandu: „Sper ca la Gala Hop să reușesc să fiu eu însămi”

August 10, 2017/by galahop

Alexandra Dușa: „Am ales actoria cu inima”

August 9, 2017/by galahop

Ștefan Craiu: “Gala HOP este un pas important pentru mine”

August 9, 2017/by galahop

JURIILE GALEI HOP

August 9, 2017/by galahop

Blanca Doba: ,,Vreau să mă las în bătaia brizei mării”

August 8, 2017/by galahop

Adrian Dima: “Astăzi, artistul trebuie să fie și propriul său manager”

August 8, 2017/by galahop

Maria Mitu: „Cât timp se vor a fi spuse poveşti, vor exista actori”

August 7, 2017/by galahop

Marcela Nistor: „Cred că toate rolurile sunt relevante”

August 7, 2017/by galahop

Paul Radu, actor: „Talentul se irosește dacă nu e însoțit de multă muncă”

August 5, 2017/by galahop

Gala Tânărului Actor HOP. Septembrie 2017, Costinești

August 4, 2017/by galahop

CÂŞTIGĂTORII PRESELECŢIEI PENTRU GALA HOP 2017

July 13, 2017/by galahop

GALA HOP, ZIUA III. Scrisoare către Cehov

July 13, 2017/by galahop

Selecţia pentru Gala HOP 2017, sub atingerea lui Cehov. Ziua a II-a

July 12, 2017/by galahop

Cehov și tinerii. Prima zi de preselecții pentru Gala HOP 2017

July 10, 2017/by galahop

Maia Morgenstern: “Vin in calitate de jurat la preselectie cu o mare emotie”

July 8, 2017/by galahop

REVISTA THESPIS. Revista Galei HOP 2017

July 4, 2017/by galahop