Ultimele retușuri ale momentelor prezentate la Gala HOP 2023
Într-un demers premergător Galei HOP 2023, directorii artistici Alexandru Dabija și Leta Popescu, împreună cu artistul video Andrei Cozlac participă la repetițiile cu echipa tehnică ale fiecărui grup sau tânăr actor care va urca, începând cu 30 august, pe scena Casei de Cultură a Studenților din Alba Iulia.
Printr-un dialog al dublului transfer care începe cu micile ajustări ale textului și este aprofundat până la integrarea unei siluete nemapate pe video astfel încât să joace, la rândul ei, în momentul propus, invitații UNITER contribuie cu un ochi regizoral, dar și cu unul care-l emulează pe cel al viitorului spectator albănean, la ultimele retușuri aduse performance-urilor selectate pentru cea mai recentă ediție a galei.
Pornind de la tema prezenței actorului, într-o perioadă de rezistență culturală împotriva comasării acelor teatre care, poate, nu au cu cine se uni, dar și gândite prin lentila cât se poate de personală a actorului-regizor, pregătit cu cabluri aduse pe trenul București Nord-Alba Iulia, pare că niciunul dintre momentele repetate în cadrul atelierelor Galei HOP nu se jenează din a se plasa undeva între satiră și autoironie calculată. Printre monoloage comice care-și pavează drumul înspre momente muzicale de metal, proiecții care capătă conștiință proprie, în același timp evocând personalități de referință pentru actorii de astăzi sau chiar transmisia live a unui POV asupra textului citit „pentru prima oară”, a treia ediție a Galei HOP, în ciuda direcției comune, promite o diferențiere holistică între toate propunerile noii generații.
Fără să transfere îngăduința specifică școlilor de teatru în sala de repetiții, ci mai degrabă sugerând actorilor să transforme fiecare potențială problemă tehnică într-o greșeală fericită sau chiar un mare avantaj, Alexandru Dabija, Leta Popescu și Andrei Cozlac își aduc întreaga experiență între pereții Casei de Cultură, pentru a ridica participanților acele întrebări mentoriale, uneori vizibile doar din scaunul de spectator. Înaintea brainstorming-ului făcut de actori în pauza de țigară, cât și după prezentarea unor texte ludice care își iau tehnicul ca partener principal, Leta Popescu vorbește cu admirație despre acel actor, cu o capacitate intuitivă de a absorbi viziunea regizorală a spectacolului în care joacă, nu din sindromul de „știu eu mai bine”, ci dintr-un tip de aptitudine ceva mai recentă de a lucra ca prelungire a mâinii regizorului.
Semnalând atât importanța luminii ca element de a te pune în valoare, dincolo de simplele indicații scenice de „acum stai în umbră și acum, în lumină”, Alexandru Dabija vorbește și el despre curajul calm de a aplica noul tip de informații pe care le ai ca actor, dar și despre comic. Conform lui Dabija, „comicul acoperă reținerea publicului de a discuta ce nu se discută”, iar, uneori, „râdem pentru că suntem neputincioși”, însă umorul este acela care face o problemă prea complexă, precum „a lucra din ce în ce mai mult singur și a juca din ce în ce mai mult pentru nimeni”, mult mai digerabilă.
Cu aceste perspective în spate, dar și sugestiile lui Andrei Cozlac în ceea ce ține de relația artistului cu tehnologia, actorii Galei HOP 2023 se pregătesc cu multă rânză să amuze, să emoționeze, dar și să deschidă discuții subtextuale despre unde se trage linia între jocul gros și prea puținul dintr-o interpretare, ce înseamnă să știi să soluționezi orice problemă tehnică în situație, și cum continui să reprezinți culturală cu același avânt, chiar într-un timp de incertitudine.
De: Adda Mihăescu