Gala HOP 2016. Începutul
Scurte însemnări de la Costinești, despre prima zi a Galei HOP din acest an.

plaja

Am ajuns la Costinești duminică, la amiază. La Vox Maris Grand Resort, deja tradiționalul loc de desfășurare al Galei HOP, concurenții sosiseră. Îi vedeam pe alei stând de vorbă și râzând sau în sala de concurs, verificând acustica. Nu mult după aceea, prima întâlnire cu directorul artistic al Galei, profesorul Miklós Bács, i-a adunat pe toți la aceeași masă, pentru prima cafea băută împreună la mare. Actorul i-a informat, pe scurt, ce avea să urmeze. Programul nu părea deloc lejer, dimpotrivă. La final, îi rugase să aibă grijă la mare și, mai ales, să aibă grijă unul de altul.

La Costinești, în aceste zile, diminețile încep la ora 7.00, cu un antrenament de sport, pe plajă (Workshop Kineto, coordonat de Andrei Flaviu Fălcușan), urmat de mic-dejun și de o cafea pe care concurenții o iau alături de membrii juriului. La orele 9.00 încep repetițiile individuale, iar la 10.00 este timpul pentru un alt workshop, ținut de actrița și coregrafa Andrea Gavriliu. De la 12.00, repetă de obicei concurenții de la secțiunea Grup (sunt trei grupuri, câte unul pentru fiecare zi). Urmează prânzul, o întâlnire la orele 15.00 și apoi, de la 17.00 – concursul.

Impresii din prima zi de HOP

Luni, 5 septembrie 2016. La ora 16.30, s-a deschis Gala HOP. Prezentatorul din acest an, actorul Alex Bogdan, aducea pe scenă un scurt moment shakespeare-ian, dat fiind că Gala de acum are tema „NE-BUN PENTRU ACEASTĂ LUME”, pornind de la textele marelui dramaturg. Apoi, în haine negre, cu pantaloni largi, identici și supradimensionați, concurenții au invadat scena, strigând numele facultăților de teatru din țară. Lupta cea mai crâncenă părea să se dea între bucureșteanul UNATC și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În vocile lor simțeai parcă o forță neobișnuită și o la fel de neobișnuită emoție.

Pe scenă aveau să urce, în deschiderea evenimentului, Ministrul Culturii – Corina Șuteu, actorul Ion Caramitru, Președintele UNITER, pe care l-am auzit spunând că Gala HOP nu face decât să demonstreze că talent există și trebuie cultivat, și directorul artistic al Galei, Miklós Bács care avea să remarce, referindu-se la tinerii actori: „Cred că numai împreună putem face ceva pentru ei. Sunt minoritar și am învățat un lucru, apropo de faptul că și noi, ca breaslă, suntem minoritari. Când ești minoritar, ca să poți să reziști, nu e de ajuns să fii bun în ceva. Trebuie să fii cel mai bun”. Nu știu de ce, aceste cuvinte mi-au rămas în minte.

După ce juriul din acest an, format din actorii Victor Rebengiuc, Dorina Chiriac, Ofelia Popii, Andreea și Andrei Grosu (UNTEATRU), a fost prezentat, s-a dat startul concursului. Pe lângă prima probă, cu temă shakespeariană, o altă probă (proba impusă) pentru actorii din acest an este un étude, un laborator în care important este procesul de lucru, urmărind axa actor-actor, nu axa actor-public. Concursul avea să înceapă cu această din urmă probă pentru zece dintre participanți.

S-a trecut apoi la secțiunea Individual. Prima care a intrat pe scenă a fost actrița Alina Petrică – o Julietă cu rochie roz și voce impresionantă, urmată de Adela Bengescu – o apariție oarecum atipică, în tricou alb și jeanși, provocând publicul să-i ghicească identitatea, însă anunțând „Eu nu sunt nimic din toate acestea”, nici Hamlet, nici Lear…

Fiecare dintre concurenți era introdus cu umor în scenă de Alex Bogdan. Al treilea a fost Ciprian Valea, citea dintr-o carte ceva despre schizofrenie, când se oprea din citit, dansa, iar la final a fost „săltat” de doi mascați în alb. Da, concurenții de la Gala HOP din acest an nu duc lipsă de imaginație. Oana Serena Secară poartă o mască, cizme și-un costum de blugi. Intră strigând: „Lașilor, lașilor, nemernici fără credință!”. Momentul ei îmi pare mai scurt, dar deloc lipsit de impact. Urmează Alina Rotaru, cu păr creț și piruete impecabile cu care trece de la un personaj la altul, oamenii râd, îmi amintesc că este prima concurentă pe care eu o văzusem în preselecții, oamenii râseseră mult și atunci, semn bun, mi-am zis, și la fel e și acum, iar ea părăsește scena în aplauze care nu se mai opresc. Ultima concurentă a primei zile este Ioana Maria Repciuc, despre care aflăm de la prezentatorul pus pe glume, pe care nici nu știi dacă să-l crezi, că ar fi născută în aceeași zi cu Robert De Niro, iar acea zi este17 august. Ioana este și ea o apariție, s-ar părea că un voal și trei sferturi de colivie îi acoperă capul, este o mireasă de o isterie cum nu ai mai văzut, vorbește și cântă, iar tu, spectatorul, vei reține, printre altele, aceste cuvinte: „Foamea conduce la o foame și mai mare”. Se spun, iată, în aceste zile, pe scena tinerilor actori de la Costinești, multe adevăruri mascate în artă.

Seara de concurs este închisă cu primul moment din secțiunea Grup: „http/error500”, în regia lui Vlad Trifaș, cu Bogdan Florea, Lucian Ionescu, Cosmin Teodor Pană, Lavinia Pele, Andrei Radu. Ei sunt Romeo și Julieta și Paris și Groparul, se duelează în săbii și în flori, se otrăvesc unii pe alții, își fac declarații de dragoste și de moarte, sunt tragici și tineri, frumoși și nebuni.

Odată concursul ajuns la final, a fost vremea unei meritate cine. Fusese o primă zi lungă. Și încă nu se încheiase. La 21.30, avea să înceapă primul spectacol invitat din această ediție – „Ești un animal, Viskovitz”, în regia lui Tudor Lucanu. Producția Teatrului „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, una cu priză la public, i-a făcut pe toți să uite de oboseală și să mai reziste pe scaunele albastre ale sălii de spectacole.

Târziu în noapte, la orele 1.00, aleile resortului Vox Maris încă mai erau populate, încă se mai auzeau voci de la mesele amenajate în fața sălii, încă se mai auzeau râsete de pe băncile-leagăne, încă se mai auzeau pași îndreptându-se către camere, încât te minunai în sinea ta de toată această energie. Apoi, s-a făcut din nou 7.00 dimineața și concurenții s-au întâlnit pe plajă, să se antreneze. Urma încă o zi lungă. A doua.