Bucuria de a fi pe scenă și de a primi un feed-back real pe munca ta – Ziua I de preselecții la Gala Hop

“În lumea noastră, mai tulburată și mai divizată ca oricând, opera lui Shakespeare aduce o alinare și o speranță de înțelegere.” (Între acte, Radu Beligan)

Microbul teatral determină orice teatroholic fără remediu să fie conectat la pulsul evenimentelor cu specific teatral, mai ales în timpul verii, când vrei să mergi la toate spectacolele pe care nu le-ai prins în timpul stagiunii și bam! surpriză! stagiunea tocmai s-a închis și probabil că ți-ai ratat șansa pentru totdeauna de a vedea un spectacol. Teatrul îți cere sincronizare și o anumită dedicare, chiar și ție spectatorul, cel care ocupi cel mai privilegiat loc al sălii. Dar ce părere ai de un eveniment teatral care se întinde pe toată ziua?  El se numește Gala Tânărului Actor Hop și din câte știu eu este singurul festival-concurs de teatru care se desfășoară la țărmul Mării Negre, mai exact la Costinești în Vox Maris Grand Resort, un spațiu de poveste care timp de 4 zile va fi înnobilat de artele spectacolului datorită oamenilor de teatru care vor ataca scena cu tot ce au mai bun de oferit din talentul lor.

Astăzi, ieri deja (20 iulie 2016), zeci de tineri au venit la audițiile de la Teatrul Național București, audiții ce au durat aproape 10 ore, timp în care mi s-au transmis energii creative și constructive, venind atât din partea scenei, a concurenților, cât și a juriului, care au renunțat la masa formală și au ales să fie spectatori și sfătuitori pentru mai tinerii actori, lucru care mi s-a părut de-a dreptul extraordinar. Practic, nici un participant nu a ieșit fără cel puțin 2 îndrumări de specialitate de la audiție, și acest feed-back pe care l-a primit fiecare mi s-a părut esențial, unele indicații îmi folosesc și mie în viața de zi cu zi, așadar sunt recunoscătoare pentru cadoul de a asista la acest eveniment și schimb de experiență. Văzând cât efort depun acești tineri profesioniști pentru un moment de câteva minute, câtă încărcătură emoțională e la mijloc, câtă stăruință și consecvență asupra fiecărui gest, fiecărei vorbe, mă determină să-mi reevaluez gradele mele de consum în viață și să-mi chestionez propria forță de a face lucrurile mele banale de zi cu zi, pentru că uneori îmi vine greu ( nu știu cum sau de unde) să le fac și pe acelea. Mi-a plăcut să-i văd pe tinerii actori în procesul creației și cum primeau sfaturi părintești și prietenești de la colegii lor cu o amplă experiență în domeniul artistic.

Și mai e ceva. Mi-a plăcut că pe scenă am văzut oamenii dincolo de hainele sau masca personajelor pe care le interpretează. Tot timpul mi se pare că actorii sunt apărați, dar și umbriți cumva de rolurile pe care le creează pe scenă, așadar, am fost tare bucuroasă să văd mai mult oamenii decât rolurile, pentru că actorii sunt oameni mai întâi înainte de a deveni acele forțe supranaturale, care mă uimesc la fiecare spectacol în toate sensurile de bine. Sunt tare încântată că tinerii artiști și-au îngăduit libertate la inventivitate și expresivitate, alegând să se pună în valoare cu toate calitățile lor – muzică (voce și instrument). dans, rostirea replicilor în limba engleză și chiar în rusă. Tema de anul acesta a galei este Ne-bun pentru această lume, marcând Anul Shakespeare ,  iar subtema este extrasă din Hamlet, Actul II, Scena 2 – “Though this be madness, yet there is method in’t”. Astfel cu dominanta Shakespeariană, tinerii actori și-au ales, printre alte texte, monoloage sau scene din Romeo și Julieta, Hamlet, Regele Lear, Furtuna, Visul unei nopți de vară, Cum vă place.

Direcția artistică de anul acesta este condusă de domnul Miklos Bacs, iar membrii juriului de preselecție sunt: Andrea Gavriliu (actriță, coregraf, regizor), Bobi Pricop (regizor), Lia Bugnar (actriță dramaturg, regizor), Mihai Constantin (actor, regizor) și Ada Milea (actriță, cântăreață și compozitoare). Am notat câteva citate de-ale dumnealor, citate care le pot fi utile și concurenților din zilele următoare ale audițiilor.

Miklós Bács: Dacă eu simt în compoziția asta că am o temă care poate fi dezvoltată, eu pot să ridic cuvintele din situație, și compoziția să vorbească despre altceva. Pentru tine ca figură de compoziție trebuie să fie clar ce drum îți alegi.

Bobi Pricop: Mi s-a părut că nu te-ai dus în profunzime în bucăți. În momente din acestea e bine să arăți tot ce poți, dar să nu fie doar o etalare.
Mihai Constantin: E mai ofertant să fii un om care e nebun de gelos decât unul care e doar gelos.
Lia Bugnar (despre transmiterea textului) : Dacă nu ai adresă, nu treci de vârful picioarelor. Rămâne cumva acolo ce faci.
Mihai Constantin: Oare înnebunește sau își dă seama de realitate?
Bobi Pricop: Dacă nu ai în ce să te sprijini, nu ai cum să mergi de la o replică la cealaltă.
Mihai Constantin: Nu înțeleg de ce dacă un text e genial, simți nevoia să intervii? E ceva nelalocul lui? Înțeleg că poți schimba o traducere, dar să te apuci să tai textul cu foarfeca…
Miklós Bács: Lucrăm în diferite chei, structuri. Poți să alegi o altă relație a ta cu textul.
Mihai Constantin: Dar să stea în picioare.
Miklós Bács: Textele trebuie să-ți slujească ideea ta. (de actorie)
Lia Bugnar: Trebuie să ai o densitate care să te poarte peste lipsa de partener.
Miklós Bács: Nu ajunge ca motivație un cuvânt ca interesant. Îți trebuie un țel puternic făcut.
Mihai Constantin: Dacă nu te-a mișcat pe tine, nu m-a mișcat nici pe mine.
Bobi Pricop: Când observ că tu faci un efort, mă crispez și eu. Eu trebuie să am senzația că ție ți-e ușor, chiar dacă îți e greu.
Lia Bugnar: Pierderea ta e în drumurile  interioare. Îți șantajai singur un contrast.
Andrea Gavriliu: Una e să ai mișcări parazitare, anorganice, alta e să știi să te miști. Cine ți-a spus că nu ai voie să te miști?

Miklos Bacs: Tema mi se pare clară. Ai la ce să adaugi.
Lia Bugnar: Femeile au o revoltă mult mai mare decât bărbații, că totuși ele fac copii pe lumea asta.  Să te tratezi cu mai multă generozitate. Să-ți dai mai mult timp și să nu arzi etape.
Miklós Bács: Tot timpul avem această discrepanță între tehnic și orgnanic. Dacă (tema) funcționează situațional, atunci s-a rezolvat și tehnic. O tehnică puternică și organicitatea gândului nu se exclud reciproc. Faceți voi ce simțiți.

Judy Florescu