„Inevitabil, ne construim singuri…”

Sub semnul lui Pirandello a început cea de-a XXI-a ediţie a „Galei HOP”, gală care se desfăşoară în perioada 3-6 septembrie 2018 în pitorescul Costineşti. Cu emoţii şi speranţe din partea candidaţilor, cu aşteptări ce se vor implinite din partea specialiştilor, cu nerăbdare şi interes din partea publicului aflat în sală sau acasă în faţa ecranelor. Pentru destinderea atmosferei, şi îmbogăţirea experienţei profesionale, tinerii actori participă şi la ateliere de creaţie, workshop-uri tematice (kineto, vorbire şi expresivitatea limbajului scenic, introspecţie, self managment) susţinute de 6 formatori şi traineri: Andrei Flaviu Fălcuşan,  Ion Caramitru,Monica Grigoriu, Narcisa Mocanu, Horea Murgu şi Florentina Bratfanof. Dar totul se învârte în jurul ludicului pirandellian.

Înainte de a le fi dat cuvântul celor mai importanţi oameni din „ecuaţia” Galei din acest an, dar şi înainte de a fi prezentat juriul (format din regizorii Felix Alexa şi Roberto Bacci, actorul Florin Piersic Jr., actriţele Anca Sigartău şi Cosmina Olariu – câştigătoarea premiului „Ştefan Iordache”, în 2017), tinerii actori finalişti ai Galei HOP 2018 au deschis evenimentul, fiecare intrând în scenă din diferite zone ale sălii de spectacol şi enunţând citatul lor preferat din opera lui Luigi Pirandello. „Eu nu am vrut niciodată să fiu luat în serios… ”, „Aici este vorba de nebunie, ea este singura raţiune a meseriei noastre.”, „Drama e în noi…” , „Ard de nerăbdare de a trăi acestă scenă”, „Eu nici nu mai ştiu pe ce lume sunt!”, „Nimeni nu poate să comande vieţii care se naşte”,„Inevitabil, ne construim singuri…”, „E mai bine să ai îndoieli, decât false certitudini.”

A urmat apoi, aşa cum era firesc, discursul emoţionant al actorului Ion Caramitru, preşedintele UNITER, şi al directorului artistic al Galei HOP, actorul şi pedagogul clujean Miklós Bács, aflat la ultimul „mandat” în această calitate. Ion Caramitru, după ce a prezentat „istoria şi preistoria Galei HOP”, a semnalat importanţa dicţiei pentru un actor şi a scos la lumină un alt sens al cuvântului competiţie, şi anume faptul că ea este „momentul fundamental al creaţiei”. Miklós Bács a vorbit despre profesionalism şi dedicare în practicarea meseriei de actor, dar a şi elucidat ce presupune „étude”-ul, proba impusă a Galei – un laborator de creaţie, care aduce împreună citirea textului şi autocunoaşterea actorului. În cadrul acestui laborator nu există regie, ci actorii se exprimă aşa cum simt, fără a-şi fi cunoscut cu mult timp în urmă partenerul de scenă sau fragmentul de text pe care vor lucra.

Şi a început concursul. Fiecare zi destinată competiţiei derulează un desfăşurător ale cărui principale puncte sunt marcate de 3 mari secţiuni: étude, proba individuală şi proba de grup. Proba impusă, pe baza „étude”-urilor realizate de finalişti, se deschide cu o prezentare inedită, un colaj care prezintă într-o manieră originală 25 de ipostaze şi tot atâtea disponibilităţi expresive şi interpretative ale fiecărui actor participant, pornind de la câteva emoţii şi stări: vesel, trist, încântat, nervos, confuz, obosit, şocat, iritat, perplex, triumfător, speriat, inconştient, cuceritor, serios, prostesc, neutru, încrezut, încrezător, fioros, dezamăgit, beat, furios, sarcastic, dezgustat şi bolnav.La proba individuală şi la cea de grup, finaliştii preselecţiilor au prezentat, în variantă îmbunătăţită sau, dimpotrivă, diluată, momente realizate după texte reprezentative ale operei pirandelliene– a căror temă centrală a fost, evident, structura ludică la Pirandello. Dincolo de momentele teatrale, demonstrarea talentului şi a calităţilor interpretative, tinerii actori au găsit în filmul de scurt metraj un aliat puternic. Diferite ca tematică, filmele realizate de Cristian Pascariu acompaniază discursul scenic dinamizând atmosfera Galei. După evoluţia concurenţilor, în fiecare seară scena Galei HOP aduce în lumina reflectoarelor artişti consacraţi ai scenei teatrale şi muzicale prin intermediul spectacolelor invitate. Astfel, publicul şi participanţii sunt invitaţi să participe seară de seară la spectacole care aduc în prim plan relaţia actor-personaj.

Vlăduţ Burde