Provocarea Pirandello. Slalom printre personaje

Tema „Galei Hop” din acest an, „Pirandello, structura ludică…”, s-a anunţat încă de a început ca fiind una dificil de abordat şi de „digerat” atât de către de către concurenţi, cât şi de către spectatorul nefamiliarizat cu scrierile dramaturgului italian – spectator care s-a văzut nevoit să se descurce în labirintul sensurilor multiple, în structuri de tip „piesă în piesă”, să se dezmeticească în urma numeroaselor „ieşiri din personaj” şi reveniri la acesta care s-au derulat pe scenă. Pe de altă parte, tema rămâne una deosebit de ofertantă pentru concurenţi, dându-le posibilitatea să-şi demonstreze calităţile actoriceşti pe „toate feţele”. Nu numai tema impusă, dar şi structura concursului le oferă tinerilor actori posibilităţi multiple de a-şi demonstra măiestria, talentul şi creativitatea, atât prin performanţele din cadrul momentelor pregătite şi prezentate în cadrul „Secţiunii INDIVIDUAL”, respectiv „Secţiunii GRUP”, cât şi prin modul în care au reuşit să abordeze şi să valorifice scenic textul dramatic propus de organizatori pentru proba obligatorie, (ÉTUDE). În plus, proiecţiile video cu cele 25 de expresii faciale pe care le rulează pe repede înainte, filmuleţele proiectate în fundal scurt-metrajele în care joacă, vin să susţină şi să îmbogăţească prestaţia acestora din cadrul probelor individuale, de grup şi impuse, ajutându-i, totodată, pe membrii juriului şi pe spectatori să-şi formeze o părere de ansamblu vizavi de disponibilităţile interpretative şi expresive ale concurenţilor.

În ceea ce priveşte atmosfera Galei, aceasta pare mai degrabă una lucrativă, nu neapărat de competiţie. Atunci când nu sunt angrenaţi direct în desfăşurarea concursului, în postura de spectatori, majoritatea participanţilor, se arată implicaţi, ca cum şi cum s-ar afla în acel loc „cu treabă”, nu pentru a se destinde. Tinerii actori sunt concentraţi, hotărâţi să fructifice această oportunitate de a-şi face auzită vocea, de a păşi pe scena principală a Teatrului, deci şi să utilizeze această „trambulină”, reprezentată de Gala Hop, în toată elasticitatea, după cum îi sfătuia în deschiderea Galei actorul Ion Caramitru, directorul TNB şi preşedintele UNITER.

Dar, ca în orice lucru, este loc de mai bine. După primele două zile de competiţie, în prestaţia concurenţilor la „Secţiunii INDIVIDUAL”, nu am remarcat o evoluţie faţă de etapa preselecţiilor, iar durata momentelor de étude cred că putea fi mai eficient calibrată. Dacă unele dintre ele au părut prea scurte, meteorice, altele prea lungi, lipsite de schimbări de ritm, lucru care le-a conferit o oarecare platitudine. Poate că lipsa atmosferei de competiţie şi prezenţa emoţiilor copleşitoare din cadrul preselecţiilor nu i-a ajutat de data aceasta pe tinerii actori, poate maestrul Ion Caramitru avea dreptate când spunea în prima zi a Galei că elementul fundamental al creaţiei, fermentul, îl reprezintă competiţia. Pe de altă parte, secţiunea „Grup” din cea de-a doua zi a concursului s-a remarcat printr-un moment teatral închegat, asumat, am putea spune. „Schist”, după „Omul cu floarea în gură”, de Luigi Pirandello, cu Radu Catană şi Adrian Loghin surprinde prin calitatea interpretării şi prin profunzimea înţelegerii caracterului pirandellian.Dar mai este o zi de concurs şi Festivitatea de decernare a premiilor. Aşteptăm cu nerăbdare şi interes nedisimulat să aflăm atât părerea juriului de specialitate, cât şi a spectatorilor pentru a încapsula „verdictul” asupra acestui nou Hop.

Alexandrina Codarcea